Hei, nyt kannattaa liittyä jäseneksi, sillä loppuvuonna ei peritä enää jäsenmaksua.

TULEVAA viikko 42

ma 18.10. klo 13.00 Käsipaino-Kahvakuulajumppa
ti 19.10 klo 10.00-12.00 Toimisto
ti 19.10. klo 12.00-14.00 Digikerho    Erja Elfing opastaa esim tietoturvasta, laitteiden aasetuksista jne, mieti ennakkoon omasta ongelmasta kysymystä.
to 21.10. klo 15.30-16.15 Allasjumppa
Tervetuloa!

ma 25.10. Jäsenilta jossa esitetään mm. juhlasta tehty video sekä Historian havinaa video voidaan esittää uudestaan.

Yhdistyksellä on lahjoitusmaskeja jaossa jäsenille, tarvitessasi ota yhteyttä numeroon 0400787127, maskit on pakattu 50 kappaleen paketeiksi.

FIBROMYALGIAN VERTAISTUKIRYHMÄT KAJAANISSA

Vertaistukiryhmä on kokoontunut noin kerran kuukaudessa jo parin vuoden ajan. Vuosi 2020 oli haasteellinen koronaepidemian vuoksi ja kokoontumiset ovat jääneet verratenkin vaisuiksi.

Vuonna 2020 tapaamisiin on osallistunut vähän jäsenistöämme ja syksyä kohden tapaamiskerroilla on ollut vain muutama jäsen paikalla. Koronan meitä kurittaessa, olemme päätyneet siihen tulokseen, että kokoontumiset talven ja kevään ajalta ovat peruttu. Kuulummehan kaikki riskiryhmään. Koronarokotukset saadaan toivottavasti hyvin käyntiin ja saisimme kokoontua hyvillä mielin ja turvallisesti kesätauon jälkeen syksyllä.

MIKSI VERTAISTUKEA?

Vertaistukiryhmässä tapaamme vertaisiamme ja juttelemme avoimesti, mutta luottamuksellisesti asioista, kuten esimerkiksi työssä jaksamisesta, oireiden hoidosta ja kaikesta muustakin, mitä nyt jokaiselle mieleen tulee. Vertaistukiryhmässä saa itselleen tukea omaan sairauteen sekä voi antaa tukea toiselle!

Fibroryhmämme on osoittautunut innokkaaksi ja osallistujat ovat saanet tietoa toinen toisiltaan sairaudestaan. Meitä on mukana monen ikäisiä ja osa on työelämässä vielä ja osa sen ulkopuolella. Osa meistä on sairastanut fibromyalgiaa jopa vuosikymmeniä, osa on saanut vastikään diagnoosin ja jollakin voi olla vasta epäilys sairaudesta. Fibromyalgiassa ei ole vain yhtä oiretta ja sen sairastaminen onkin hyvin yksilöllistä.

Vertaistukitapaamisessa huomaat, että et ole sairautesi kanssa yksin ja meitä on paljon muitakin. Olet tervetullut mukaan tutustumaan ryhmäämme vaikket olisikaan vielä yhdistyksen jäsen, mutta kaipaat matalan kynnyksen keskusteluseuraa ja vertaistukea. Yhdessä voimme suunnitella yhteistä tekemistä sekä muutenkin kehittää vertaistukiryhmää osallistujien toiveiden mukaan.

Tällä hetkellä koronan takia on tapaamiset  talven ja kevään ajalta Tutun Tuvalla peruttu, mutta se ei tarkoita, että toimintamme olisi kokonaan loppu. Voimme kokoontua ulkosalla , jos  yhdessä haluamme. Toivommekin nyt jäsenistöltä yhteydenottoja allekirjoittaneisiin, jos tarvetta tapaamiselle on.  Seuraa myös yhdistyksemme nettisivuja sekä  ”naamakirjaa” ja What Upp – ryhmää. Voimme itse yhdessä määritellä milloin tapaamme ja missä. Kalenterista, jonka saat laskun mukana, voit tarkistaa päivät, jolloin vertaistukiryhmälle on varattu kokoontuminen. Koronan yhä vaikuttaessa voimme kokoontua vaikkapa yhteisen ulkoilun merkeissä.  Allekirjoittajien yhteystiedot löydät yhdistyksen nettisivuilta. Vertaistukiryhmällä on merkitystä!

terveisin ja lämpimästi tervetuloa osallistumaan ja ottamaan rohkeasti yhteyttä

Jaana Kananen Pia Seppänen

Fibromyalgia, mitä se on?

Lisätietoa fibromyalgiasta ja Reumaliiton tapahtumia

Reumaliiton internetsivuilla www.reumaliitto.fi löytyy kattavasti tietoa fibromyalgiasta ja esimerkiksi ravinnon ja liikunnan merkityksestä. Sivuilla löytyy myös ilmaiseksi luettavissa oleva tammikuussa 2018 ilmestynyt Fibromyalgia ja liikuntaopas.

Vuosittain 12.5. vietetään kansainvälistä fibromyalgiapäivää, jonka tavoitteena on tehdä fibromyalgiaoireyhtymää tunnetuksi terveydenhuollossa ja yleisön keskuudessa.

Reumaliitolla on myös reumatologin suoria Facebook-verkkoluentoja ja kyselytunteja fibromyalgiasta ja muista reumasairauksista. Luentoja voi katsoa myös jälkikäteen Facebookissa tai Reumaliiton YouTube-kanavalla.

Reumaliitto järjestää sopeutumisvalmennuskursseja myös fibromyalgiaa sairastaville.

Vuonna 2021 järjestettäviä kursseja ovat

Lisätietoa https://www.reumaliitto.fi/fi/reumaliitto/sairastuneille-laheisille/sopeutumisvalmennus