Yhdistyksen toiminta on jäänyt kesätauolle syyskuun alkuun asti.

Kiitokset kaikille kevään aikana toimintaan osallistuneile!

Kesän aikana voidaan osallistua esim johonkin teatterimatkaan, jos kiinnostusta esiintyy.

Ja aina voi ottaa yhteyttä puheenjohtajaan tai jäsenasioidenhoitajaan, jos yhdistysasiaa ilmenee.

Muistathan, että yhdistyksellä on jaossa maskeja 50 kpl laatikoissa, tiedustele puh. 0400787127.

Tutun Tuvalta voit käydä ostamassa käsityönä valmistettuja tuotteitamme..

Miksi vertaistukea!

Vertaistuki on kokemusten jakamista toisen saman kokeneen kanssa. Vertaistuki tarkoittaa kokemustietoon perustuvaa tukea, jonka tärkeimmät elementit ovat kertominen ja kuunteleminen.

Vertaistuki on kertomista

Kun ihminen sairastuu, hänen ja hänen läheistensä tiedonjano on suuri. Hoitavan tahon ja kirjallisuuden lisäksi tietoa saa kohtalotovereilta. Saman kokeneet voivat kertoa omia kokemuksiaan sairaudesta selviytymisestä tai sairauden kanssa elämisestä.

Vertaistuki on kuuntelemista

Vertaistuen arvo on siinä, että kertojalla ja kuulijalla on samanlainen kokemus, joka mahdollistaa toisen tarinan ymmärtämisen.

Vertaistuki on kuuntelemiseen keskittyvää kohtaamista.

On helpottavaa jakaa kokemuksensa sellaisen henkilön kanssa, joka todella ymmärtää. Sairastunut voi säästää läheisiään ja olla kertomatta heille kaikkia huoliaan. Vertaistukija on sopivan etäällä, ja siksi hänelle on helpompi puhua.

Yhteinen kokemusten jakaminen luo syvän ymmärretyksi tulemisen tunteen. Jaettu kokemus on merkittävä kokemus.

Yhdistys tarjoaa raamit erilaisten ryhmien kokoontumisille. Ryhmiä voi olla esim. fibro, joka onkin ollut toiminnassa, mutta nyt tauolla koronan ja vetäjän puutteen vuoksi.

Samoin esim. harvinaiset- ja miestenryhmä voisi olla, mikäli osallistujia ilmaantuu, myös Sotkamossa käytiin muutama kerta kokoontumassa, mutta ei saatu kiinnostusta heräämään, nyt siellä puuhataan uusia tiloja yhdistysten käyttöön, niin jos kiinnostusta löytyisi uuteen toimintaan, kun tilanne normalisoituu.

Fibromyalgia, mitä se on?

Lisätietoa fibromyalgiasta ja Reumaliiton tapahtumia

Reumaliiton internetsivuilla www.reumaliitto.fi löytyy kattavasti tietoa fibromyalgiasta ja esimerkiksi ravinnon ja liikunnan merkityksestä. Sivuilla löytyy myös ilmaiseksi luettavissa oleva tammikuussa 2018 ilmestynyt Fibromyalgia ja liikuntaopas.

Vuosittain 12.5. vietetään kansainvälistä fibromyalgiapäivää, jonka tavoitteena on tehdä fibromyalgiaoireyhtymää tunnetuksi terveydenhuollossa ja yleisön keskuudessa.

Reumaliitolla on myös reumatologin suoria Facebook-verkkoluentoja ja kyselytunteja fibromyalgiasta ja muista reumasairauksista. Luentoja voi katsoa myös jälkikäteen Facebookissa tai Reumaliiton YouTube-kanavalla.

Reumaliitto järjestää sopeutumisvalmennuskursseja myös fibromyalgiaa sairastaville.