TOIMINTAMME  2020

Toimintamme on päättynyt tältä keväältä. Kiitos kaikille mukana olleille, jatketaan syksyllä  samalla konseptilla.

Kajaanin Reumayhdistyksen tuettu ryhmäloma
Rauhanlahdessa Kuopiossa ensi syksynä 9.-14.11 2020

Hakemuslomakkeen linkki, avautuu 15.6.2020

Lisätietoja ja paperisia lomakkeita voit tiedustella puh. 0400787127/Laila
Lomat ja kuntoutussivulta löydät esittelyn lomasta.

Pysytään "terveinä" ja mieli korkealla. Aurinkoista kevättä!

Kajaanin Reumayhdistys ry

FIBROMYALGIAN VERTAISTUKIRYHMÄT KAJAANISSA JA SOTKAMOSSA

Kajaanissa toiminta alkoi vuonna 2018 ja Sotkamossa marraskuussa 2019. Molemmilla paikkakunnilla tapaamme kuukausittain.  Vertaistukiryhmässä tapaamme vertaisiamme ja juttelemme avoimesti, mutta luottamuksellisesti asioista, kuten esimerkiksi työssä jaksamisesta, oireiden hoidosta ja kaikesta muustakin, mitä nyt jokaiselle mieleen tulee.  Vertaistukiryhmässä saa itselleen tukea omaan sairauteen sekä voi antaa tukea toiselle!

Olemme jutustelun lomassa juoneet pullakahvit. Aikaisempina vuosina kahvittelut ovat olleet maksuttomia, mutta tänä vuonna kahvittelut on päätetty muuttaa maksulliseksi. Maksamalla 1€, saa kahvin ja kahvileivän. Jos joku fibrolainen on innokas leipoja, niin halutessaan saa yllättää muut osallistujat omilla leipomuksillaan!   Maksamalla kahvituksesta tuemme oman yhdistyksen toimintaa.

Sotkamossa olemme kokoontuneet marraskuusta 2019 alkaen. Tälle vuodelle on vielä kaksi kokoontumista. Vertaistukiryhmä on tarkoitettu niin fibromyalgiaa kuin reumaakin sairastaville. Syksy ja tuleva talvi 2020 - 2021 on Sotkamon jatkon kohdalta vielä auki. Jos toimintaan saadaan lisää osallistujia, niin jatkamme toimintaa mielellämme. Kajaanin Reumayhdistys on toiminnan järjestäjänä, sillä Sotkamossa ei ole omaa yhdistystä.

Fibroryhmämme on osoittautunut innokkaaksi ja osallistujat ovat saanet tietoa toinen toisiltaan sairaudestaan. Meitä on mukana monen ikäisiä ja osa on työelämässä vielä ja osa sen ulkopuolella. Osa meistä on sairastanut fibromyalgiaa jopa vuosikymmeniä, osa on saanut vastikään diagnoosin ja jollakin voi olla vasta epäilys sairaudesta. Fibromyalgiassa ei ole vain yhtä oiretta ja sen sairastaminen onkin hyvin yksilöllistä. Vertaistukitapaamisessa huomaat, että et ole sairautesi kanssa yksin ja meitä on paljon muitakin.

Olet tervetullut mukaan tutustumaan ryhmäämme vaikket olisikaan vielä yhdistyksen jäsen, mutta kaipaat matalan kynnyksen keskusteluseuraa ja vertaistukea.  Yhdessä voimme suunnitella yhteistä tekemistä sekä muutenkin kehittää vertaistukiryhmää osallistujien toiveiden mukaan.

terveisin ja lämpimästi tervetuloa osallistumaan

Jaana Kananen                                                  Pia Seppänen

Kajaanin fibrovastaava                                     Sotkamon fibrovastaava

Lisätietoa fibromyalgiasta ja Reumaliiton tapahtumia

Reumaliiton internetsivuilla www.reumaliitto.fi löytyy kattavasti tietoa fibromyalgiasta ja esimerkiksi ravinnon ja liikunnan merkityksestä. Sivuilla löytyy myös ilmaiseksi luettavissa oleva tammikuussa 2018 ilmestynyt Fibromyalgia ja liikuntaopas.

Vuosittain 12.5. vietetään kansainvälistä fibromyalgiapäivää, jonka tavoitteena on tehdä fibromyalgiaoireyhtymää tunnetuksi terveydenhuollossa ja yleisön keskuudessa.

Reumaliitolla on myös reumatologin suoria Facebook-verkkoluentoja ja kyselytunteja fibromyalgiasta ja muista reumasairauksista. Luentoja voi katsoa myös jälkikäteen Facebookissa tai Reumaliiton YouTube-kanavalla.

Reumaliitto järjestää sopeutumisvalmennuskursseja myös fibromyalgiaa sairastaville.

Vuonna 2020 järjestettäviä kursseja ovat

Lisätietoa https://www.reumaliitto.fi/fi/reumaliitto/sairastuneille-laheisille/sopeutumisvalmennus